جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت


 
  • پیام به هجدهمین دورۀ همایش «حکمت مطهّر»
  • میزان زکات فطره و کفّاره در سال ۱۴۰۳
  • پیام در پی شهادت سردار مجاهد، سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»

  • -->

    تفسیر قرآن کریم / معارف اسلام در سوره يس / تدبر در قرآن
    حيات در عالم قيامت

    در روايات مي‌خوانيم كه درخت‌هاي بهشت همه نوع ميوه‌اي دارند، اينطور نيست كه مثلاً درخت زردآلو، فقط زردآلو داشته باشد. حتي درباره درخت سدري هم كه در سوره «واقعه» از آن ياد شده، سؤال مي‌كنند: درخت سدر با اينكه پر از تيغ است چگونه درختي است كه خدواند مي‌فرمايد، اين درخت از درختهاي خدا در بهشت است؟ پيامبراكرم(ص) جواب مي‌دهند كه نه، درخت سدري كه در بهشت است نه تنها تيغ ندارد بلكه داراي ميوه‌هاي شيرين هم هست[1].

    خلاصه از نظر روايات ما، درخت‌هايي كه در بهشت است داراي انواع و اقسام ميوه‌هاست، علاوه بر اينكه خود درخت زنده است و حرف مي‌زند، ميوه‌هايش هم زنده‌اند و حرف مي‌زنند. به علاوه آن ميوه‌ها زنده كننده هم هستند[2].

    درك اين مطلب براي ما مشكل است زيرا ما آنچه كه از قيامت مي‌دانيم روزنه‌هايي از آن به صورت مبهم است، اما حقيقت مطلب چيست؟ براي ما قابل درك نيست. قرآن كريم مي‌‌فرمايد:

    «فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ ما اُخْفِيَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ اَعْيُنِ جَزاءً بِما كانُوا يَعْمَلُونَ[3]»

    هيچ‌كس نمي‌تواند نعمت‌ها و لذت‌هاي بهشتي را كه موجب چشم روشني براي بهشتي‌هاست، درك كند. ما يك دورنمايي از بهشت داريم و آن اينكه عالم حيات است، چنانچه دورنمايي هم از جهنم داريم، كه آن هم عالم حيات است[4]. به قول قرآن عالم آخرت، عالم حيوان است.

    «وَ ما هذِهِ الحَيوةُ الدُّنْيا اِلاّ لَهْوٌ وَ لَعِبٌ وَ اِنّش الدّارَ الاخِرَةَ لَهِيَ الحَيَوانُ لَو كانُوا يَعْلَمُونَ»[5]

    آتشش حرف مي‌زنند، ميوه‌هايش هم حرف مي‌زنند، هم زنده است و هم زنده كننده و اگر ما بخواهيم دورنماي عالم آخرت يعني بهشت را درك كنيم بايد قرآن را در نظر بگيريم.

    اعجازي ديگر از قرآن

    قرآن نموداري از بهشت است. در حاليكه سراسرش زنده است، زنده كننده هم هست، يعني آب حيات است. قرآن مي‌فرمايد:

    «يا اَيُّها الَّذينَ امَنُوا استَجيبُوا لِلّهِ وَ لِلرَّسُولِ اِذا دَعاكُمْ لِما يُحْييكُمْ وَ اعْلَمُوا اَنَّ اللهَ يَحُولُ بيْنَ المَرْءِ وَ قَلْبِهِ وَ اَنَّهُ اِلَيْهِ تَحْشَرونَ[6]»

    دعوت خدا و پيامبر را بپذيريد، زيرا دعوت آنها شما را زنده مي‌كند. از اين‌رو مي‌بينيد كه در قرآن كهنگي وجود ندارد و اين هم يكي از معجزات بزرگ قرآن است. از امام علي‌بن‌موسي‌الرضا(ع) است. كه يكي از دلائل اعجاز قرآن اين است كه به مكرر خواندن و شنيدنش كهنه نمي‌شود[7].

    مثلاً عاشقي براي معشوقش نامه مي‌نويسد، اين نامه براي معشوق خيلي عزيز است و حاضر نيست كه عالم را با نامه معاوضه كند. اما همين نامه را وقتي چند بار مي‌خواند، كم‌كم ديگر برايش كهنه مي‌شود. يعني دفعه اول از نامه خيلي لذت مي‌برد، دفعه دوم مقداري از لذتش كم مي‌شود، دفعه دهم لذتش خيلي كمتر است، دفعه بيستم اصلاً لذت ندارد، و برايش كهنه شده گرچه چون از معشوق اوست آن را دوست دارد ولي قرآن چنين نيست.

    قرآن را هر چه بخوانيم كهنه نمي‌شود. كسي كه در قرآن كار مي‌كند هيچوقت خسته نمي‌شود، هر چه بيشتر كار كند، بيشتر چيز مي‌فهمد و براي ادامه كار راغب‌تر مي شود.  مثلاً استاد بزرگوار ما علامة طباطبايي رحمة‌الله عليه عمر شريفشان را روي قرآن گذاشتند، در آخر عمر ديگر نه تنها اعصاب، بلكه حوصله هم نداشتند چون بيماري و ضعف پيري ايشان را رنج مي‌داد، ولي از خواندن قرآن بسيار لذت مي‌بردند. اين بزرگمرد، تمام عمر را صرف كار روي قرآن كرده بودند و اگر عمري دوباره مي‌يافتند با نشاط جواني باز هم به كار خود ادامه مي‌دادند و قطعاً تفسيري كه مي‌نوشتند غير از تفسير الميزان بود و مطالب جديدتري داشت. اگر خداوند عمر دنيا را هم به ايشان مي‌داد، تفسير سوم، تفسير بيستم، چهلم را هم مي‌نوشتند كه هر كدام از ديگري بهتر بود.



    [1]ـ في سِدرٍ مَخضودٍ قالَ(ع): شَجَرٌ لا يَكُونُ لَهُ وَرَقٌ وَ لا شوْكٌ فيهِ حضرت فرمودند. درختي است كه نه برگ دارد و نه تيغ (تفسير علي‌بن‌ابراهيم 662).

    [2]ـ عَنْ اَبي جَعفر(ع)‌ عَنْ ابائهِ عَلَيْهِمُ السَّلام قال: قال رسول‌الله(ص): لَمّا اُسْرِيَ بي اِلَِي السَّماءِ فَصِرْتُ فِي السَّماءِ السَّادِسَةِ فَاِذاً اَنَا بِشَجَرَةٍ لَمْ اَرَشَجَرَةً اَحْسَنَ مِنْها وَ لا اَكْبَرَ مِنْها، فَقُلْتُ لِجِبرئيل: يا حَبيبي ما هذِهِ الشَّجَرَة؟ قالَ هذِهِ طُوبي يا حَبيبي، قالَ قُلْتُ: ما هَذا الصَّوتُ العالمي الجَهُوَري؟ قال هذا صَوْتُ طُوبي، قُلْتُ: اَيُّ شِيْيٍ يَقُولُ؟ قال َ يَقُولَ: واشْوقاهُ اِلَيْكَ يا علي‌بن‌ابيطالب. عَلَيْهِ السّلام امام محمدباقر(ع) از پدران بزرگوارشان از پيامبراكرم نقل فرمودند كه: وقتي به معراج رفتم فراتر از آسمان دنيا تا آسمان ششم، ناگهان درختي را ديدم كه زيباتر و بزرگتر از آن هرگز نديده بودم به جبرئيل گفتم: دوست من، اين چه درختي است؟ گفت: اي حبيب من، اين درخت طوبي است. گفتم اين صداي عالمگير و رسا از چيست؟ گفت اين صداي طوبي است. پرسيدم: چه مي‌گويد؟! پاسخ داد: مي‌گويد آه چقدر شوق ديدار تو را دارم يا علي‌بن‌ابيطالب(ع) (تفسير فرات‌بن‌ابراهيم، ص73،‌ بحارالانوار ج8، ص151ـ150).

    [3]ـ سوره سجده آيه 17، هيچكس نمي‌داند (و در محيط فكرش نمي‌گنجد) كه پاداش نيكوكاريش چه نعمت‌ها و لذت‌هاي بي‌نهايتي كه روشني‌بخش (دل و) ديده است، در عالم غيب براي او ذخيره شده است (و چه نشاط و خوشي‌هاي در بهشت برايش مهيا گرديده).

    [4]ـ از بعضي از آيات قرآن استفاده مي‌شود كه جهنم هم داراي حيات است: الف) «يوم يقول لجهنم هل امتلات و تقول هل من مزيد» (سوره ق، آيه 30) روزي كه جهنم را گوئيم آيا امروز مملو از كافران شدي؟ او گويد آيا دوزخيان بيش از اين هم هستند؟ ب) وقتي از پيامبراكرم(ص) درباره دوزخ سؤال شد فرمودند جبرئيل به من خبر دارد كه وقتي همه خلايق (در صحراي محشر) جمع شدند اني بجهنم تقاد بالف زمام يقودها مأة الف ملك من الغلاظ الشداد لها هدة و غصبٌ و زفيرٌ و شهيق (بحارالانوار، ج8، ص65). ج) در روايات متعددي در باره تكلم بهشت با حضرت باريتعالي سخن به ميان آمده كه وقتي خلق شد خطاب به او شد: تکلمی،‌‌ فقالت: لا اله الا انت الحي القيوم قد سعد من يدخلني. با من صحبت كن پس گفت معبودي جز تو نيست كه زنده و قيوم است. تحقيقاً هر كه داخل من شد، سعادتمند شد. (بحارالانوار، ج8، ص132، روايات 36ـ38).

    [5]ـ سوره عنكبوت، آيه 64 «اين زندگاني چند روزه دنيا فسوس و بازيچه‌اي بيش نيست و زندگاني به حققت در آخرت است، اگر مردم بدانند»

    [6]ـ سوره انفال آيه 24 ترجمه: اي اهل ايمان وقتي كه خدا و رسول شما را به آنچه باعث حيات ابدي شماست دعوت مي‌كنند اجابت كنيد و بدانيد كه خدا بين شخص و قلب او حائل مي‌شود و همه به سوي او محشور خواهيد شد.

    [7]ـ عشنْ عَليّ بنِ مُوسي الرِّضا(ع) لا يَخْلُقُ مينَ الاَزْمِنَةِ، وَ لا يَغُثُّ عَلَي الاَلْسِنَةِ، لِاَنَّةُ لَمْ يَُجْعَلْ لِزمانٍ دُونَ زَمانٍ فرمودند: قرآن بر اثر مرور زمان كهنه نمي‌شود. و (زياد تلاوت كردن آن» ملال‌آور و خسته‌‌كننده نمي‌باشد كه متروكه شود، چون مخصوص به زماني خاص نيست (جاودانگي قرآن اقتضا دارد كه هر چه خوانده شود انسان بيشتر از آن لذت برد و اين خصوصيت فقط براي قرآن است و بس) (بحارالانوار ج17، ص210، روايت 16 عيون اخبارالرضا، ص271).

    چاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365